Doorgaan naar hoofdcontent

Leven zonder afval




Enkele weken geleden las ik het boek "Wij zijn het klimaat - Een brief aan iedereen" van Anuna De Wever & Kyra Gantois. Het deed me stilstaan dat we milieubewuster moeten gaan leven.

Op Instagram volg ik Justina Maria Louisa , net zoals mij afkomstig uit de Kempen en opgegroeid in dezelfde gemeente. Onlangs deelde ze enkele tips om afval te beperken. Ze prikkelde mij en diezelfde week kwam ik in de bibliotheek het boek "Leven zonder afval" van Emily-Jane Lowe tegen..

Het boek werd direct in de bibtas gestoken om uit te lenen. Een echte aanrader met veel nuttige tips en het deed me stilstaan bij de gedachte hoeveel afval we eigenlijk produceerden.


Sinds de tips die Justina Maria Louisa deelde en het lezen van het boek ben ik bewuster gaan  boodschappen doen. Boodschappen doen waarbij we minder afval hebben.

Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk om herbruikbare fruit- en groentenzakjes te gebruiken i.p.v. de plastieken zakjes die de winkels aanbieden. Proberen is niet goed genoeg in 2020 ga ik enkel nog herbruikbare zakjes gebruiken of ik leg mijn fruit- en groenten zo in mijn winkelkar of boodschappentas. Ik mag geen plastieken zakjes meer gebruiken.

Als ik ga shoppen neem ik een opvouwbaar winkeltasje mee om de geshopte spulletjes in te steken.
Het tasje zit voortaan altijd in mijn handtas.

Al jaren kopen we glazen flessen drinken bij het plaatselijk drinkcenter. Zij promoten ook het gebruik van herbruikbare drinkflessen met enkele filmpjes op het website en een banner aan hun winkel.
Doordat we al glazen flessen kopen, moesten we hier niet meer zo veel aanpassingen doen, maar omdat ik las dat het ook een heel proces is om de flessen te reinigen en dit ook niet zo goed is voor het milieu, ligt er hier onder de kerstboom een Sodastream.
Enkel als we op uitstap gaan, namen we nog vaak een plastieken flesje water mee. Hiervoor hebben we nu ook enkele herbruikbare drinkflessen aangekocht. 




Niet enkel milieubewuster shoppen maar ook ons energieverbruik gaan we aanpakken. We hebben in september beslist om zonnepanelen aan te schaffen. Begin 2020 zullen deze geplaatst worden.

In 2020 gaan we dus proberen om nog meer milieubewuster te gaan leven. Ik wil proberen om meer de auto te laten staan en met de fiets te gaan werken. Ben benieuwd want ik zeg dit al jaren :-).



Reacties

Populaire posts van deze blog

Wandelen over de Grens: De Cartierheide

Zondag trokken we richting Eersel. We parkeerden onze auto aan Natuurpoort TerSpegelt en trokken onze wandelschoenen aan voor een mooie wandeling van ongeveer 6,5 km over De Cartierheide.    Voor meer info: Neem een kijkje op de website van Visit Brabant

Dromen over Italië

  Heel mooi verhaal over een nieuwe start in Italië.  Dit was ook een boek dat ik niet kon wegleggen en heel snel wilde uitlezen.

Pinata

Voor het Spiderman feestje voor zijn vriendjes maakte ik ook een Pinata. Het was de eerste maal dat ik er toen een maakte en had hem een beetje te sterk gemaakt. Alle kindjes hebben er heel lang op geklopt, maar hij begaf het niet. Uiteindelijk hebben we hem kapot gescheurd.  Hier vond ik de benodigheden: Lijm: https://www.pipoos.com/collall-plakpoeder-250gr-met-maatlepel.html Crêpepapier: https://www.pipoos.com/papier/papier-en-karton/?cat=5145